فاتح دلها و ذهنها

من نه خود می روم او مرا می کشد/ کاه سرگشته را کهربا می کشد

فاتح دلها و ذهنها

من نه خود می روم او مرا می کشد/ کاه سرگشته را کهربا می کشد

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۵۳ ب.ظ

فیلم هنرمندانه


مواظب باشید کسی شما را فریب ندهد. هنگامی که فیلم سازی از عواملی استفاده می‌کند که مطابق تمایلات مردم باشد و هوی و هوس آن‌ها را دنبال کند تا مردم را جذب کند. او به مردم خیانت کرده است. در واقع می‌خواسته که پیام واقعی فیلم را به مردم برساند. فیلم سازی خلاف عرف فیلمی ساخته بود که نقش اول او یک زن زشتی بود و علت را که از او پرسیدند گفت نمی‌خواستم جذابیت آن زن فیلم را جالب جلوه دهد بلکه می‌خواستم پیام قصه و داستان مخاطب را جذب کند. کسی که طبق تمایلات ما رفتار می‌کند شعور ما را در قوزک پای ما نگاه می‌کند و به ما توهین می‌کنند.

فیلم هنرمندانه فیلمی است که کشف کند استعداد باطنی انسان را رو کند. نه اینکه مطابق امیال شهوانی انسان باشد. فیلمی خوب است که بتواند در نهان خانهٔ انسان زیبایی‌هایی را به انسان نشان دهد که قبل از آن اطلاعی نداشته باشد.


(استاد پناهیان، شب پنجم محرم93)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۶:۵۳
محب الحسین
چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۱۶ ب.ظ

کشف حلقه های مفقوده

کشف حلقه‌های مفقوده

پرسیده بود: در این اتاق غیبت شده؟

-بله، چطور؟

-پس در این اتاق دیگر نمی‌شود درس خواند!

چه نسبت مبهمی است بین غیبت کردن در یک اتاق و درس خواندن؟ چه تعارضی بین این دو وجود دارد؟

حدیث عنوان بصری، کلیدِ فهمِ این نسبت‌های پنهان و مبهم است، راه حل درک این حلقه‌های مفقوده همین جاست.

غیبت از جنس سیاهی و کدورت و ظلمت است و علم از جنس نور، و این دو با هم معارض‌اند.

پس اتاقی که منظومه‌ای هماهنگ با نورانیت علم ندارد مانند اتاق گناه‌آلود شب‌زده‌ای که در آن غیبت شده لیاقت درس خواندن ندارد و مطالعه در آن به کمال خود نخواهد رسید. صدر و ساقه باید با هم سنخیتی داشته باشند.


برگرفته از مدیر در مدار کربلا

گناه نسبتی وارونه و کاهش‌گرا با علم دارد. به همان نسبت امور نورانی ومعنوی هماهنگ با علم‌اند و عامل هم‌افزای همدیگرند. این‌ها همان حرف تازه مکتب اهل بیت است و الا بقیه نکات را که دیگران هم گفته‌اند.

نسبت هم‌افزای توسل و زیارت با ورود در علم را در حدیث عنوان بهتر می‌توان حس کرد. خاصه که خود عنوان بصری با همین توسل و زیارت لیاقت رسیدن به آستان امام را پیدا کرد. طلیعه حدیث را دوباره باید دید:

رجوع کنید به سرفصل: "زیارتی به قصد علم"

{فدخلت مسجد الرّسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّمت علیه، ثمّ رجعت من الغد إلى الروضة و صلّیت فیها رکعتین، و قلت أسألک یا اللّه یا اللّه! أن تعطف علیّ قلب جعفر و ترزقنی من علمه ما أهتدی به إلى صراطک المستقیم}

یک سوال:

در اتاقی که غیبت شده است نمی‌شود خوب درس خواند، کدورت آن مانع فهم بهتر است...

به عکس در اتاقی که روضه سراسر نور حضرت ارباب خوانده باشند آن‌جا چطور؟

شما بفرمایید آیا بهتر می‌شود درس خواند، آیا؟!

گریه بر حضرت ارباب سراسر نور است... (برگرفته از "راز دیدار علم" دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری، صفحه115)



برگرفته از وب مدیر در مدار کربلا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۵:۱۶
محب الحسین
يكشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۲۹ ب.ظ

افتاب در مصاف


 

 «آفتاب در مصاف»

«آفتاب در مصاف» در مدت کوتاهی بعد از انتشار سه بار تجدید چاپ شد و با استقبال خوب مخاطبان معارف عاشورایی مواجه شد. این کتاب در شش فصل «کلیات»، «امام حسین علیه‌السلام»، «عاشورا»، «یاران عاشورا»، «دشمنان عاشورا» و «زیارات و ادعیه» گردآوری شده است.

 

اینجا

به همراه نسخه‌ی الکترونیکی رایگان کتاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۳ ، ۱۵:۲۹
محب الحسین